Menetelmämme ovat perusteltuja ja läpinäkyviä
Kaikessa tiedonkeruussa ja analyyseissä käytämme tilastotieteellisesti perusteltuja menetelmiä. Tilastojen laadinta on läpinäkyvää: laadintaperusteet ja käytetyt menetelmät ovat kaikkien nähtävillä nettisivuillamme.
Olemme sitoutuneet ammattieettisiin periaatteisiin
Tilastoja laativat asiantuntijat ovat sitoutuneet alan kansainvälisiin ammattieettisiin periaatteisiin, jotka takaavat tilastotietojen julkaisemisen sellaisinaan siitä huolimatta, etteivät ne aina miellytä kaikkia. Mahdolliset virheet korjaamme nopeasti ja emmekä peittele niitä.
Asiantuntijamme vastaavat tilastoista
Tilastoista vastaavien asiantuntijoiden yhteystiedot ovat julkisesti saatavilla, ja he vastaavat mahdollisiin kysymyksiin nopeasti. Tietopalvelumme auttaa myös maksutta kaikkia tiedon tarvitsijoita löytämään tarvitsemansa tiedot.
Mitä on tilastojen laatu?
Tilastojen laatu tarkoittaa, että ne kuvaavat puolueettomasti, luotettavasti ja kattavasti yhteiskuntaa. Noudatamme kotimaisia ja kansainvälisiä laatukriteerejä sekä käytämme laadunvarmistusmenettelyitä.
Laadun mittareita ovat:
• tiedot vastaavat käyttäjien tarpeita
• ne ovat ajantasaisia, puolueettomia ja vertailukelpoisia
• tiedonkeruu on tehokasta ja läpinäkyvää
• yksityisyyttä suojellaan ja kerätään vain tarpeellisia tietoja
Lisäksi panostamme asiakaspalveluun ja kehitämme toimintaamme jatkuvasti asiakaspalautteen perusteella.
Miten Tilastokeskuksen tilastot eroavat muiden tuottamista tiedoista?
Tilastokeskus käyttää aina tilastotieteellisesti hyväksyttyjä tiedonkeruu- ja analysointimenetelmiä. Laatu perustuu oikein muodostettuihin otoksiin tai kattaviin rekisteritietoihin.
Noudatamme kansainvälisiä standardeja ja käsitteitä tietojen keräämisessä, suojaamisessa ja julkaisemisessa. Tilastot perustuvat riippumattomaan ammattimaiseen harkintaan ja tilastoeettisiin periaatteisiin, mikä takaa kansainvälisen vertailukelpoisuuden.